Virkelighetens brutale og simplistiske språk

Jeg vil helt sikkert bli beskrevet av klassiske norske venstremultikulturalister som en farget av dystopier, men selv ble jeg forleden dag selv tatt på senga av den virkeligheten som foreligger i Oslo.

Jeg har med mine to år i Oslo notorisk unngått alt øst for Grønnland, men forrige dagen var jeg en kort tur med på å følge en venninne av min søster til hvor hun bor, Grønnland. Det var helt slående. Jeg har sett gjengene med koran-gutta i skjørt og kalott en del ganger rundt i Oslo men dette har uniformt vært enkeltgjenger for seg. På Grønnland var det blitt helt Mogadishu med hele gatene nærmest overfylt av disse koran-gutta som bare henger der.

Men jeg øyner en inkonsistens i bildet; en hvit liten øy ansamlet under noen persienner. På restaurantene var det ene og alene hvite, mens det rundt var et svart bakteppe. At jeg, eller nordmenn ellers  om i landet ikke har fått for øre noe av dette, noen gang, når det har pågått i så mange år er nesten det verste.

Det er så merkelig hvordan jeg opplever at for nordenne er virkeligheten og politikk blitt to helt forksjellige samtaleemner. For en god del, selvfølgelig ikke  for alle i PK-Norge, så går det bra å snakk om at det er negativt med dette gatebildet som er fore, med klart truende og kontrollerende gjenger som dominerer. Men slår en over til å bruke et ord som ‘multikulturalisme’ er en plutselig på helt andre farevann. Godt å vite at folk flest fortsatt har evnen til å tale virkelighetens enkel å brutale språk men uroligende burde det være at slikt skal være en i en slik grad separert  fra politikken og meninger.

Det er ikke helt ulovlig ennå å konstatere at det er ille på Grønnland, men prøv å utforske tanker om hvorfor og så blir en fort kappet bena på med rasisme-taklinger.

Noen hevder vi i Norge vil igjennomgå en prosess av balkanisering (som uunngåelig også betyr borgerkrig med tiden)  men jeg er ikke sikker. Når jeg så til hvilken grad det norske samfunn egentlig er segregert når vi er i fritiden – som de på restauranten – og ikke lenger er ‘beskyttet’av institiusjoner for å ivareta  mangfoldet av enfold så ser jeg ogs at det er en mulighet for at tingenes tilstand kan nå et slikt klimaks med innvandrer ungdom som brenner gater og hvite som fortsetter å sitte på restauranten at det blir nødt til å tvinge frem en forening av hva en ser og hva en mener.

Et annet problem med denne saken er nettopp at du må se det selv for å kunne ofrstå rekkvidden av hva some egentlig foregår i dette landet. Kanskje forestiller Skartveit seg og resten av den norske journaliststanden i Oslo at fordi det ikke er noen rundt om i landet som klager ellers så er det ingenting unormalt her. Men jeg vet at få – selv de som lenge har vært skeptiske til innvandring – som ikke har lejlighet til å selv se og oppleve Mogadishu-gatene i Oslo vet hvor ille det egentlig står til.

Virkeligheten snakker et eget språk til hver person – ingen tivl om det – men likevel er det mindre subjektivt enn hva post-modernister skal ha det til. Selv Jens Stoltenberg kan se og jeg mener han ser hva som er på Grønnland. Kanskje forstår han mindre av hva som gjenmmer seg bak hver burka og hvorfor de havner på krisesentrene våre i så enormt overrepresenterte tall men jeg har en tro på at sannheten taler til hjertet – ikke hjernen som kan være forpestet med alskens ideologisk grums – men som det heter «Truth doesn’t make a noise.»

2 thoughts on “Virkelighetens brutale og simplistiske språk

  1. Som alltid interessante observasjoner Sebeos. Jeg ser at vi kommer til å se ett balkansert Norge, og det kommer til å bli mer balaknisert enn Balkan, siden kulturen er så forskjellig.

  2. Du burde ta deg en tur på Furuset en solskinnsdag i den lyse årstid. Gjerne når det er friminutt på Gran skole.

Legg igjen en kommentar

