Om fascisme-begrepet – et kort bjeff til SU-leder Halse

Dette er en mindre redigert kommentar jeg la igjen på SU-leder Halse sitt innlegg på egen blogg »Om å gi  penger til fascister»

Mitt første spørsmål til artikkelen din er selvfølgelig hvorfor du velger, liksom andre anti-rasister, å ta i bruk fascisme-begrepet på noe som overhodet ikke passer. Fascisme finnes og er reelt, men har overhodet ikke noe med Fjordman å gjøre og er et viktig begrep i ordboka som ikke burde brukes i tide og utide på denne måten – hvilket her, egentlig er å skrive “fascist” i stedet for “jævel”, for det eneste som står igjen av betydning er et skjellsord.

Fascisme er et interessant begrep. Hovedsaklig går det ut på Mussolinis korporatisme innenfor staten som i effekt betyr at ingenting skal eksistere utenfor staten. Når vi da bruker fascisme-begrepet så er det da selvfølgelig ikke alltid en stat vi tenker på, men f.eks om det er noen som fremmer en monokulturalisme, hvor alt skal eksistere innenfor én gitt ramme, som i dette eksemplet er en kultur, så er det fascisme i sin rette betydning av ordet.

Så hvem er det egentlig som er fascist her? Eskil Pedersen er mer ekstrem i sin form når han vil gjøre det ulovlig å være uenig med han selv (som han selv har bevist i praksis da han anmeldte Tybring Gjedde), men de nærmere ditt, Halse, sitt ståsted befinner seg mer på den “greit det skal være lov, men…”-gruppa. Hvorfor skal det alltid komme et men? Det du driver med her er uanstendig anstendighetsbelæring. Det er ikke uanstendig av Fjordman å si at han mener islam representerer et system som aldri vil passe inn i et vestlig Europa. Det som er uanstendig, det er at du kaller ham muslimhater og drar den så langt at du gjør dem uakseptable, for muslimhat, DET er uakseptabelt, men det er jo rett og slett ikke noe muslimhat Fjordman innehar.

Sorry, for si det Halse, men den virkelig fascismen her er hvordan du prøver å skyve Fjordman ut av det anstendige og akseptable selskap.

Til informasjon kan jeg fortelle at det er nettopp denne retorikken du fører her som gjør det umulig for meg som tenåring i skolen å skrive under ekte navn ettersom jeg har søsken og har opplevd å bli kjeppjaget av “tolerante” lærere, liksom du også en gang ble jaget av egen venstreside for å nevne innvandring i det hele tatt. Denne retorikken er det som legitimerer min lærers handlinger når hun blatant og med en selvrettferdig mine latterliggjør meg i en klassetime, denne retorikken er det som legitimerer handligene til arbeidsgiverene til Andres Ulstein og Ole-Jørgen Anfindsen som begge har fått sparken for uttalelser utenfor og irrelevante for jobben.

“Be careful about you wish for”. Det har konsekvenser.

3 thoughts on “Om fascisme-begrepet – et kort bjeff til SU-leder Halse

  1. Når de progressive kaller folk for fascister, er det ikke anderledes enn når den katolske kirken stemplet de som kom med smittsom vranglære som kjettere. Da kjetterne ofte var ærlige mennesker som trodde på kjetteriet sitt, ble de ekstra viktige å bekjempe på en hensynsløs måte, da overbærenhet med dem for deres personlige kvaliteter, gjorde at andre uskyldige folk vendte seg vekk fra den sanne læren, og havnet i fortapelsen.

    Hva de politisk korrekte (antihvite) bedriver når de stempler folk som fascister, er et eksempel på et veldig gammelt og universelt utbredt fenomen hos oss mennesker.

  2. Utmerket kommentar som vanlig. Vi vet som alle hvilke ismer som vil ha ensidig korporisme innenfor staten.

    1. Tusen takk, dine ord varmer virkelig.

      Joda, men på tross av at jeg er klar over at Halse representerer sosialisme uansett hvordan man vrir og vender på det, så mener jeg det fortsatt skal stå i respekt å være tydelig og ærlig i sin politikk, hvilket jeg har fått et sterkt inntrykk av at Halse vanligvis er.

      Jeg så, nå som jeg endelig har kommet tilbake på nett, at han faktisk beklaget bruken av fascisme-begrepet i artikkelen i svar på kommentaren min:

      «Når det kommer til kritikken din så er jeg faktisk enig i at bruken av begrepet fascisme i beste fall er upresist her ja.»

      Jeg må beklage lite aktivitet nå, her på bloggen og eneste unnskyldning er én ukes katolsk ungdomsleir (hvilke forresten har gjort meg helt sikker på at jeg vil konvertere og uansett hva melde meg ut av DNK) som da var uten nettilgang, som også var en noe deilig avkobling.

      Jeg kan da samtidig avsløre at jeg har bestemt meg for å hovedsaklig å jobbe med lengre tekster i form av essayistiske kommentarer, ettersom jeg uansett ikke får tid til å dekke alt. Dette har bare blitt ytterligere understreket av at jeg gikk blant annet glipp av en totalt uventa styrting av Mursi, bare en uke uten nett.

Legg igjen en kommentar

