Norsk liberalisme = effektiv klasseoppdeling

Til stadighet kan man få for øre brokker av debatten om oppdeling av klasser etter kjønn og ferdighet men hvor ofte får man høre om klasseoppdelingen enhetsskolen skaper? I norsk skole finnes en uklar blanding av libertine holdninger og latskap – hvilke, går følgelig hånd i hånd. Hva gjør det med elevene?

Selv er jeg en flyktning fra den offentlige skolen og kan si jeg merker en betydelig økning av antall i flyktningsleiren. For meg som med mange andre begynte det med overgangen fra barne til ungdomsskole. Ungdomsskolen var lite organisert og ingen visste noe om elevene som kom, hvilket førte til et kaos fordi ingen hadde noen idé om hva slags problemer den enkelte hadde da de ble satt i klasser. Videre ble det til at de som en gang hadde spesial undervisning på barneskolen ble satt i klasserommet til vanlig, med alle andre — et rom de hadde alldeles ingenting å gjøre i. Selvfølgelig er det vanskelig for en hvilken som helst lærer å sette i gang en fungerende læringstime når tre-fire elever vandrer inn og ut av klasserommet eller sitter å lager apelyder, videre gir hele klassen opp og klassen deles i to mellom de som er med på det og de som bare sitter i ro å hører på bråket mellom lærer og elever.

Joda klassen ble jo en enhet, men hvor mye kan vi ofre av våres barn utdanning til enhetsskolen?

De som kan det meste fra barneskolen og er litt ekstra flinke sitter selvfølgelig å måper av kjedsomlighet når de kommer på ungdomsskolen og har enda et års repetisjon. For mange blir dette i lengden meget demotiverende – å sitte dag ut og dag inn i et klasserom hvor læreingsnivået ligger faretruende nær null – etter en stund har man bare falt helt ut. Noen utvikler etter dette a-sosiale tendenser, men tilfelles for alle er at de faller av spiralundervisningen. Spiralundervisning vil si at man repeterer konstant men legger hele tiden til litt ekstra, dermed vil det si at for de av dem som faller av i 8. klasse så vil det være umulig på tross av iherdig innsats for å hente seg inn igjen i 9. eller 10. klasse. Det er selvfølgelig ikke bare de smarte elevene som havner i denne kategorien, det er også de som er skole-leie etter barneskolen eller søker andre spenninger ved livet; alkohol, «kule» venner, skulking osv.

Jeg skal ikke bygge opp til noen konspirasjon men det er påfallende hvor effektivt en klasse blir delt opp i samfunns-klasser i et styringsmiljø basert ene og alene på elev-sentrert læring og individets selv-realisering. Er det disse orden som faller ved leppene til de som proklamerer seg selv som «klasse forkjempere»? Sjelden er det media har i fokus den 1/3 av ungdommen som dropper ut av videregående eller de som ikke en gang kommer dit. Tydelige voksne er blitt en mytefigur i den norske østlandsskolen (jeg sier østlandsskolen for to grunner; det er den jeg har kjennskap til og jeg har hørt rykter om mye bedre forhold på vestlandet og opp mot Trondheim). Er målet midlet; selv-realisering, så er det ikke lenger noe poeng i guiding eller læring utover det som interesserer en selv.

Mat på skolen er blitt et forslag for å underslå denne virkeligheten. Barn av a-sosiale kommer på skolen uten mat og ordentlig klær – ville det ikke da være beleilig for «klasse forkjemperne» å gi alle samme rett i stedet for å bry seg om det faktiske problemet. Og når vi er inne på a-sosial atferd. Hva betyr selv-realisering for den a-sosiale og selvdestruktive? Finnes det noe bedre metode enn selv-realisering for å holde barn i foreldres samfunns-klasse. Jeg møter innvandrere som gikk bra fra barneskolen, med snitt på ca. 4 i 8. klasse og går ut av 10.klasse med 1,3 i snitt. Og kalle dette for selv-realisering er en skam. På Furuseth trenger du ikke å ha ADHD for å oppføre deg som om du har det pga. bl.a at man havner med «feil folk». Innvandrere har det om mulig enda vanskeligere enn våre egne a-sosiale, for våres egne er det til dels «lov» snakke om. Prøver du derimot å snakke om hele grupper av a-sosiale innvandrer ungdom og du skal du lengre ut på landet før du finner noen til å publisere eller lytte til hva enn du kommer opp med.

Norsk østlandsskole er en vedtatt katastrofe.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s