Komfortabel rasistisk anti-antirasisme

Da jeg kom til skolen denne morgenen ble jeg overrasket over min egen klasse — som jeg i bunn og grunn trodde jeg kjente.  Utgngspunktet var en kristendomstime dagen før hvor tema hadde vært ungdomsliv og seksualitet og derav hadde vi kommet til å diskutere forskjellig syn på når og hvordan det er greit å ha sex. Da hadde lærer valgt som pedagogisk metode å skrive opp alle hovedsynspunkt som finnes om i verden, som «Når man er/har: Gift, samboer, kjæreste eller tilfeldig forhold». Men da kom en i klassen opp med flere andre synspunkt som ikke var ramset opp, og første var «friends with benefits» som lærer mente gikk under tilfeldige forhold. Men så! så var det noen som nevnte, de som mener at man ikke trenger noen form for aksept, i det hele tatt for å ha sex. Om dét mente lærer at det var unødvendig å nevne pga liten utbredelse elller noe lignende — men da måtte jeg arrestere ham. «Nå er det jo slik at vi lever i et multikulturelt Oslo så da kunne du jo kanskje vært såppas inkluderende at du inkluderte denne gruppen også?» svarte jeg ham da. Og selfølgelig gjør denne kommentaren ondt for en RLE-lærer men samtidig er han jo helt klar over hva jeg egentlig snakker om. I utgangspunktet var denne kommentaren en test for å se hvor jeg kunne plassere læreren, men som sagt så var det en annen overraskelse — det var klassen som reagerte sterkest.

Jeg må jo si at klassen har aldri vært og er i grunn ikke noe særlig politisk [korrekt] og det er jo flere som faktisk forstår hvorfor så mange reagerer som de gjør og hva det betyr, men hvordan skal jeg nå tolke det at det finnes allerede tiende-klassinger som har fått anti-rasismen presset så hardt nedover at øyeblikket de hører ordet «multikulturalisme» og en ironisk stemme i samme setning så reagerer de med sinne? Jeg vil tro at det har mye å gjøre med oppfattelsen av hva sentrum og nøytalitet er. I Norge har man skapt en normal hvorav det er blitt stuerent å snakke om jøder som okkuperende og grådige kapitalister (min historie-bok i serien Makt & Mennesker evner å – i samme avsnitt – kalle Israel for en okkupasjonsmakt og Hezbollah for en forsvars-organisasjon). Man kan vel si at det er slikt som gjør at man lett da får svar som «… men Aftenposten sier…»

Nå skal jeg ikke danne et for ensidig eller dystert bilde av min egen klasse, for det er de i klassen som fanger noen av vibbene og spør gjerne etter en slik time f.eks «Hva mente du egentlig da du sa…» eller «Hvorfor oppførte hun seg sånn når du sa det?». Det gir selvfølgelig håp om at ikke absolutt alle selger sjela si for en komfortabel tilværelse. Men så er det igjen de jentene som forteller meg «Hvorfor kan du ikke bare holde kjeft å nikke til det hun sier?», men det er også i 90% av tilfellene de fra beste vestkant.

Men hvorfor kan jeg ikke bare «kan holde kjeft»? Til dels er det rent faglig begrunnet, som når lærer drar med litt for stor letthet linjer som at slaveri var noe Vesten oppfant for så videre å ødelegge landene deres så de derfor i dag lever med de styrene de har — i slike tilfeller er ikke så rent sjeldent jeg reagerer. Neste grunn vet ikkke helt hva man skal kalle… Humanisme? Uansett reagerer jeg når lærer prøver å redusere kulturelle forskjeller til et lite sett med skikker på lik linje med å bruke bunad, som om ens identitet var noe man viste ene og alene ved ytre tegn og klesplagg. Her stopper all forståelse for innvandrere og alt deromkring. Så klart kunne jeg tolerert at lærer likestiller arrangert ekteskap med det av kjærlighet, for meg vil det aldri direkte ramme, men hva med dem jeg en gang møter som får hele livet sitt planet ut til et planlagt rituale og da kommer til meg for hjelp og forståelse? Hvem er det det egentlig går utover når vi skyver overrepresentasjon av innvandrere i voldtekter under bordet? Hvem er det det går utover når vi tillater oss å kalle niqab et selvstending mote-valg fra kvinnens side?

Hvem er den virkelig rasisten spør jeg meg selv om til stadighet…

NRK All­tid nyhe­ter 25. februar ca. kl. 20.25: NRK-programlederen spurte kor­re­spon­dent Sidsel Wold om det fore­kom­mer tor­tur i pale­stinske fengs­ler. Wold svarte med å erklære “du mener vel isra­elske fengs­ler!”, og svarte kun på det: “nei, tja, bla bla bla”. Sam­men­hen­gen var at man dis­ku­terte om en pale­sti­ner som døde i et isra­elsk feng­sel, var tor­tu­rert. Pro­gram­le­de­ren for­snak­ket seg nok.

Pale­sti­nere i pale­stinske fengs­ler er altså uin­ter­es­sante, det er bare når de sit­ter inne i Israel at det enga­sje­rer. Skulle pale­sti­na­ven­nene fak­tisk enga­sjert seg for pale­sti­nere, ville de kan­skje fått for mye å gjøre.

Lenke

Det er rasisme i antirasismens navn.

Og nordmenn liker det komfortabelt:

Kanskje er det «a bit far fetched» for deg ved den umiddelbare tanke men jeg mener at alt dette er i samspill med Norges ordning av sysselsetning av Nordmenn som ligner den man har hatt i Italia nå hvor man bare ansetter for å ansette for sysselsettingens skyld (i.e trygghets-mani). Flertallet av oss nordmenn reiser hver dag til vår komfortable jobb i den ene eller andre statlige etaten med en sikkerhet om at uansett hva jeg gjør på jobb i dag så vil jeg fortsette med den nøyaktig samme lønna og mye de samme pensjons utsiktene. Kanskje er det da beleilig med en veldedighetsorganisasjon å gi en 200-lapp til for så å ha renset seg for all skyld og samvittighetskvaler når man hører om hvor forferdelig mennesker har det andre steder. Jeg har lenge fundert på hvordan det er mulig at det gjerne er de som er lengst til venstre av ungdommen som også er de som viser størst avsky for andre nedrige klasser og deres problemer, hva jeg har kommet fram til er at de av de øvrige klasser(som da også gjerne heller mye mot venstre/politisk korrekthet) setter likhetstegn mellom deres velferd og at deres framgangsmåte må i så måte være korrekt og moralsk svømmedyktig.

Legg igjen en kommentar

